Flota

CESSNA 150 / 9A-DMM

 

Cessna 150 je jednomotorni trenažni dvosjed, visokokrilac. Jedan je od najpopularnijih zrakoplova u generalnoj avijaciji. Koristi se za školovanje zbog svoje jednostavnosti i niske cijene korištenja. Zrakoplov je tako balansiran, da u normalnoj eksploataciji jako teško pada u kovit (težište je lagano pomaknuto prema nosu, pa u slučaju gubitka uzgona i nepravilnog opstrujavanja oko krila, avion pada na nos, sam nakuplja brzinu i osigurava uvjete za nastavak leta, već nakon pola rotacije). Isto tako, zrakoplov lakše “oprašta” mnoge nepravilne manevre koje većina drugih zrakoplova ne trpi, kao što su  gubitak uzgona (ako se dobro ispilotira, pri punom “stallingu” aviona, ispravljanje se vrši skoro trenutačno, uz minimalni gubitak visine), ukrižene komande na malim brzinama (noga udesno, volan u lijevo) i sl. Piloti trebaju obratiti pozornost da ukoliko žele prijeći na ozbiljniji tip zrakoplova, moraju imati na umu da bilo koji drugi zrakoplov neće biti tako lako za ispraviti u slučaju greške. Pri letu na ruti, potrebno je razmotriti performanse zrakoplova s nastavnikom..

Raspon krila (m)10.16
Dužina (m)7.29
Visina (m)2.6
Maksimalna težina (lb)1600
Težina prazna (lb)1111
Gorivo (US gall) (Ukupno / korisno)26 / 22.5
Motor (HP / RPM)100 / 2750

Poznavanje samo ovih podataka nije dovoljno za let. Za sve ostale podatke o eksploataciji pogledati u priručnik proizvođača.

CESSNA 172 / 9A-DDD

Cessna 172 je poznat zrakoplov u generalnoj avijaciji, jednako kao i C-150. Zbog kapaciteta od četiri sjedala, popularan je i za panoramske i taksi letove, kao i složenije faze školovanja kao što su dulje rute, instrumentalno letenje i sl. Ima bolje performanse od C-150, ali u slučaju da je zrakoplov pun ljudi i goriva velika je vjerojatnost over-weight-a (težine veće od dozvoljene), pa za takve situacije treba pažljivo provjeriti priručnik zrakoplova. Osim što je malo teži i ima jači motor, iskustvo kaže da C-172 ima nešto bolju finesu od C-150, a pogotovo pri usporedbi letenja s punim zakrilcima. Što se tiče ostalih karakteristika, zrakoplov je jednostavan i siguran za letenje, te je odličan sljedeći korak u školovanju nakon C-150.

Raspon krila (m)10.97
Dužina (m)8.2
Visina (m)2.69
Maksimalna težina (lb)2300
Težina prazna (lb)1470
Gorivo (US gall) (Ukupno / korisno)43 / 40
Motor (HP / RPM)160 / 2700

Poznavanje samo ovih podataka nije dovoljno za let. Za sve ostale podatke o eksploataciji pogledati u priručnik proizvođača.

CESSNA REIMS 172 / 9A-DMJ

9A-DMJCessna 172-FR Rocket je avion visokih performansi (više od 200 HP) pogodan za školovanja, taksi letove, panoramske letove, vuču reklama i jedrilica, bacanje padobranaca i sl. To mu omogućava Continental motor s ubrizgavanjem goriva, promjenjivim korakom elise i 210 konjskih snaga na 2800 okretaja u minuti. Za Cessnu 172-FR bi se moglo reći da je “radni stroj”, gdje je glavna namjera proizvođača bila da zrakoplov ima dovoljno snage za ozbiljan posao. Zbog toga je žrtvovana aerodinamička “čistoća”, ali zrakoplov je snažan i može izdržati razna opterećenja koja se javljaju pri korištenju (npr. otpor i vibracije koju stvara reklama i sl.) Pri letu, potrebno je imati na umu da se radi o ozbiljnijem zrakoplovu od obične C-172. Prvi razlog je eksploatacija motora,gdje pilotska greška može dovesti do ozbiljnog oštećenja motora (pothlađivanje, nepravilno korištenje RPM-a i gasa i sl.). Drugi je razlog taj, što je zrakoplov nešto teži i ima više otpora, pa ima tendenciju naglog propadanja nakon oduzimanja gasa. To je posebno opasno kod prilaza, prije samog slijetanja, gdje je potrebno držati nešto veću brzinu, jer bi u protivnom udar vjetra ili neka slična pojava mogla dovesti zrakoplov do gubitka uzgona ili naglog poniranja da se to spriječi, na maloj visini. Dodatni otežavajući faktori su broj putnika, količina tereta i goriva, puna zakrilca, visoka vanjska temperatura. Kod korištenja zrakoplova treba dobro poznati teoriju korištenja promjenjivog koraka. Za Ecos pilotsku školu vrijedi pravilo: Kod dodavanja gasa prvo povećati RPM, pa dodati gas, ruka ne smije ići prvo na gas kad želimo povećati snagu motora, nego pilot mora refleksno povećati RPM. Osim na polijetanju, kada su obje komande na max. (max. MAP & max. RPM), u letu MAP (manifold pressure, pritisak u usisnoj cijevi) mora biti za “2” manji od RPM-a. Npr. ako imamo RPM 2200, MAP smije biti max. 20 in.Hg. Za RPM 2500, max MAP je 23 itd. Pošto zrakoplov nema kompresor, max. Pritisak u usisnoj cijevi pri punom gasu (protok zraka je skroz otvoren) je jednak vanjskom tlaku (uz male gubitke), tako da će na zemlji biti otprilike 29 in Hg, a kako penjemo bit će sve manji. Pošto tlak ulja zakreće krakove elise, pri malom gasu, tlak neće biti dovoljan da zadrži veliki korak.

Prije slijetanja staviti RPM na max., zbog mogućeg go-arounda. (Tako da u trenutka stavljanja pune snage imamo već namješten max. RPM).

Raspon krila (m)11.1
Dužina (m)8.1
Visina (m)2.69
Maksimalna težina (lb)2500
Težina prazan (lb)1410
Gorivo (US gall) (ukupno / korisno) 52/51 (46)
Motor (HP / RPM)210 / 2800

Poznavanje samo ovih podataka nije dovoljno za let. Za sve ostale podatke o eksploataciji pogledati u priručnik proizvođača.

PIPER SENECA III / 9A-DMO

Piper PA-34 Seneca je američki dvomotorni laki zrakoplov namijenjen za prijevoz 6 osoba, proizveden u zrakoplovnoj tvrtki Piper. Predstavljena je 1981. godine (letnu dozvolu dobila je 17. prosinca 1980.) Avion pokreću Continental TSIO-360-KB motori od 200 KS (150 kW) koji su u stanju dati 220 KS (165 kW) ograničeno na pet minuta. Povećanje snage uz ograničenje motora na 2.800 rpm (od stalnih 2575 rpm), poboljšava učinkovitost pri penjanju aviona i njegovom krstarenju. Novi zrakoplovi imaju ugrađeno jedno vjetrobransko staklo, metalnu tablu s instrumentima(umjesto plastične na prijašnjim modelima) a neki avioni imaju i električno pokretana zakrilca. MTOW je porastao na 2.154 kg a težina pri slijetanju ne smije biti veća od 2.046 kg. Zbog svojih karakteristika ovaj je avion pogodan za taxi letove.

 

Leave a Reply